Grupa III 4-5 latki „Sowy”


           

Serdecznie witam Rodziców i dzieci z grupy Sowy, w związku z kwarantanną przesyłam propozycje zabaw i zajęć  do pracy z dziećmi w domu

 

Propozycje zabaw ruchowch

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Słońce świeci – deszczyk pada. Obrazki parasoli, tamburyn, trójkąt. Rodzic  przypina w różnych miejscach sali kilka obrazków parasoli. Kiedy dzieci usłyszą dźwięk tamburynu, poruszają się po sali, bo świeci słońce. Dźwięk trójkąta oznacza, że pada deszcz. Dzieci odszukują obrazki parasoli i przykucają w ich pobliżu (chronią się przed deszczem). • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Grzyby rosną po deszczu. Dzieci wykonują przysiad z nisko opuszczoną głową, następnie powoli podnoszą się, przyjmując pozycję wyprostną, i układają z rąk nad głową kształt kapelusza grzyba. • Ćwiczenie równowagi – Spacer między kałużami. Dzieci maszerują na palcach z równoczesnym wysokim unoszeniem kolan – omijają kałuże. • Zabawa z elementem biegu i podskoku – Skaczemy przez kałuże. Dzieci biegają w różnych kierunkach sali. Na hasło: Kałuża, wykonują przeskoki z nogi na nogę, następnie zmieniają kierunek poruszania się i zabawa trwa dalej.

Czwartek 12.11.2020

Zajęcie 1. Ćwiczenia słuchowe – Wokół praw dziecka.

• Liczenie zdań (praw) w wypowiedzi.

Klocki dla każdego dziecka.

Rodzic wymienia prawa, tworząc spójną wypowiedź. Dzieci liczą zdania i układają przed sobą

odpowiednią liczbę klocków.

Np.

Dzieci mają prawo do odpoczynku. Każde ma prawo do opieki lekarskiej. Dzieci mogą się

uczyć, bo mają do tego prawo. Nikt nie powinien dziecka poniżać, krzywdzić czy bić. Dzieci

mają prawo do tajemnic.

• Liczenie słów w zdaniach.

Rodzic podaje zdania, a dzieci liczą w nich słowa.

Dzieci mają prawo do odpoczynku. (5)

Dzieci mają prawo do zabawy. (5)

Dzieci mają prawo do prywatności. (5).

Nikt nie może dziecka zmuszać siłą do niczego. (8)

Dziecko ma prawo do własnego zdania. (6)

Zajęcia 2. Ćwiczenia badawcze – Dlaczego metalowa łyżeczka się nagrzewa?

Ćwiczenie 1.

Przezroczysty pojemnik z zimną wodą, ugotowane gorące jajko.

Rodzic wkłada ugotowane, gorące jajko do przezroczystego pojemnika z zimną wodą. Po 5–8

minutach dzieci dotykają jajka i wody.

Rodzic pyta:

Czy woda nadal jest zimna?

Czy jajko nadal jest gorące?

Co się stało?

Wniosek

Jajko schłodziło się, a woda podgrzała się. Jajko oddało trochę ciepła wodzie. N. wyjaśnia,

że woda przewodzi ciepło. Gorące jajko sprawiło, że jej temperatura wzrosła. Jajko zrobiło

się chłodniejsze, jego temperatura wyrównała się z temperaturą wody.

Przekazywanie ciepła pomiędzy ciałami o różnej temperaturze nazywamy przewodnictwem

cieplnym. Ciepło jest zawsze przekazywane od ciała cieplejszego do chłodniejszego.

Po pewnym czasie temperatury obu ciał wyrównują się. Substancje dobrze przewodzące

ciepło nazywamy przewodnikami, a te, które słabo przewodzą ciepło lub nie przewodzą go

wcale, nazywamy izolatorami.

Ćwiczenie 2.

Kubek z gorącą wodą, herbata, metalowa łyżka, mieszadełka – plastikowe i drewniane.

N. przygotowuje kubek z gorącą herbatą oraz metalową łyżeczkę i mieszadełka – drewniane

i plastikowe. Dzieci dotykają łyżeczki i mieszadełek. Potem N. wkłada łyżeczkę i mieszadełka

do herbaty (na kilka minut). Wyciąga kolejno mieszadełka: drewniane, plastikowe,

i łyżeczkę. Dzieci dotykają mieszadełek, a potem – przez ściereczkę – łyżeczki.

N. pyta:

Czy mieszadełka były gorące?

Czy metalowa łyżeczka była gorąca?

Dlaczego?

Wniosek

Metale przewodzą ciepło, a drewno i plastik nie przewodzą ciepła.

Piątek 13.11.2020

Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Małe cuda.

• Przypomnienie poznanych praw dzieci.

• Słuchanie wiersza.

To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki.

Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.

Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty!

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

• Rozmowa na temat wiersza.

Kto uczy dorosłych radości?

Czy dobrze jest być dzieckiem?

Co lubią dzieci?

Czego nie można robić dzieciom?

Czego zawsze chcą dzieci?

Kiedy dzieci są szczęśliwe?

Czy wszystkie dzieci żyją w godnych warunkach? Dlaczego?

• Nauka ostatniej zwrotki wiersza Agaty Widzowskiej Małe cuda.

Dzieci powtarzają za N. fragmenty wiersza.

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki

• Zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku – Zgadnij, co trzymasz.

Rodzic gromadzi różne przedmioty znajdujące się w sali, dbając o to, aby każdy z nich miał inny

kolor (np.: różowy miś pluszowy, żółta gumowa kaczka, czerwona kredka, zielony klocek,

niebieska temperówka, biały długopis…).

 

Dzieci oglądają te przedmioty, starają się zapamiętać ich kolory. Następnie wybrane dziecko

staje tyłem do pozostałych i dostaje do rąk trzymanych za plecami jeden z oglądanych

przedmiotów. Jego zadaniem jest odgadnąć, jaki to przedmiot, i podać (przypomnieć),

w jakim jest kolorze.

 

Poniedziałek 16.11.2020

Zajęcia 1. Rozmowa na temat zdrowego sposobu życia

Słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej Zdrowym być.

Zdrowym być jak rydz,

rosnąc jak na drożdżach.

Czy można tak żyć?

A właśnie, że można!

Wystarczy codziennie

się gimnastykować,

chodzić na spacery

i zęby szorować.

Kąpać pod prysznicem

i często myć ręce;

owoców i warzyw

zjadać jak najwięcej.

Hałasu unikać,

tak jak i słodyczy.

To właśnie dla zdrowia

najbardziej się liczy.

Rodzic pyta:

Co należy robić, aby być zdrowym?

Rodzic podkreśla znaczenie ruchu na świeżym powietrzu, gimnastyki, spacerów, zdrowego odżywiania,

dbania o czystość – własną i otoczenia, unikania hałasu.

Zajęcia 2. Wykonanie zdrowych kanapek.

• Oglądanie kanapek (śmiesznych) wykonanych przez Rodzica

Kanapki.

Dzieci oglądają kanapki zrobione z ciemnego chleba (prawie kwadratowe kanapki). Np.

buzia – na żółtym serze oczy z rzodkiewek, nos, usta ze szczypiorku; kotek – buzia z okrągłej

szynki, uszy też, oczy – z rzodkiewki, nosek, usta ze szczypiorku; kwiatek – środek z małego

pomidora, płatki z rzodkiewki, łodyga, listki ze szczypiorku.

• Omówienie etapów tworzenia kanapek.

Rodzic pyta:

Czego potrzebujemy, żeby zrobić kanapki?

Kiedy jemy kanapki?

Jak zaczynamy robić kanapki?

Co powinniśmy zrobić po skończeniu robienia kanapek?

• Pokaz przygotowanych produktów spożywczych

Ciemne pieczywo, masło, ser żółty, szynka, jajka ugotowane na twardo, rzodkiewka, pomidory,

ogórki, szczypiorek, sałata, ser biały, sól.

Dzieci oglądają produkty, nazywają je i wspólnie z rodzicem robią kanapki

Zabawa ruchowa przy piosence „Mydło lubi zabawę”

https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M